Született :
1891 március 31-én
Pankota (Arad)

Elhunyt :
1960 február 27-én
Budapest
Fontosabb évfordulói:
1916 Csatlakozik a Kármán Tódor vezette helikopter fejlesztõkhöz
 
1918 Légcsavargyárat alapított (ELMA)
1941 Hazatért Magyarországra
   
Az 1934 évi motorcsónak versenyünkön Conte Theo Rossi olasz versenyzõ Asbóth féle légcsavarral, propellerrel felszerelt motorcsónakkal versenyzett és ért el 140 km/h-ás sebességet.
PKZ-1 és PKZ-2 helikopter

 

Asbóth 18 éves korában építette meg elsõ vitorlázógépét, melyet a saját motorkerékpárjával emelt a levegõbe.
Korai kísérletezõ kedvébõl fakadóan elküldte egyik jobban sikerült repülõgép modelljét a bécsi katonai parancsnokságra, ahol kedvezõ fogadtatásban részesült.
Ennek következtében az elsõ világháború alatt a császári és királyi repülõcsapatok fischamendi kísérleti telepére került, ahol megbízták a Légcsavarkísérleti Intézet vezetésével.
Néhany év alatt több mint 1000 légcsavart tervezett, készített és szabadalmaztatott.

1916-ban Petróczy István, az akkori Osztrák-Magyar Monarchia hadseregének õrnagya azzal az ötlettel állt elõ a katonai vezetésnél, hogy az ellenségek megfigyelésére használatos léggömböket a helikopterek fejlesztésén fáradozó magyar mérnökcsoport (Petróczy István, Kármán Tódor és Zsurovecz Vilmos) masinái váltsák fel.
Kérése meghallgatásra talált és a Monarchia fischamendi repülõkísérleti intézetében megkezdhették a majdani helikopter kifejlesztését.
Kármán Tódor professzort bízták meg a tervezéssel, Zsurowecz Vilmos gépészmérnököt a kivitelezéssel. Hármuk nevének kezdõbetûibõl kapta a típus a PKZ jelölést.
A hellikopter mûködéséhez nélkülözhetetlen emelõlégcsavar vagy propeller megtervezése és elkészítése Asbóth Oszkár feladata lett.

PKZ-1

A PKZ-1 fejlesztését 1917-ben kezdték meg.
1918-ban elkészült az elsõ repülõképes PKZ (Petróczy-Kármán-Zurovecz) néven ismertté vált elektro- vagy robbanómotorral üzemeltetett modell, mely az Asbóth féle légcsavarral volt felszerelve.
Súlya 650 kg volt, 2-2 190LE-s Austro-Daimler elektromotor segítette a felemelkedését, melyek 195kW-os energiaszükségleteit közvetlen földi kábelösszeköttetéssel oldották meg.
A elsõ 4 sikeres tesztrepülés -jobban mondva emelkedés- 1918 márciusában volt.
Azonban a kísérletek folytatását a motor leégése miatt fel kellett függeszteni.

 

A 650 kg-os PKZ-1 helikopter - amely soha sem repült.

PKZ-2

A Zurovec által tervezett PKZ-2 1918 júniusában már repült, de még személyzet nélkül. A háromszög alakú szerkezetben a 100LE-s Gnome motor 2 körbeforgó propellert hajtott meg.
A motort hamarosan lecserélték egy 120LE-s Le Thone motorra és a kísérletet megismételték 1918 májusában.
Az 1400 kg-os szerkezet 30 percen keresztül lebegett 50 m-es magasságban, megdöntve ezzel minden egykori csúcsot.

 

A PKZ-2 típusú helikopter - 45 m fölé emelkedett.

A forgószárnyak felett volt a megfigyelõkosár két személy és egy géppuska részére. 1918 augusztusában a gép 50 méter magasba emelkedett, de oldalhúzás következtében belengett, leesett és összetört.
A katonai bemutatón történt baleset véget vetett a további PKZ kísérleteknek.

Kármán Tódor irányításával a PKZ-1 változatot a Magyar Általános Gépgyárnál (MÁG) Mátyásföldön, míg a PKZ-2 változatot Pestszentlõrincen, a Lipták-gépgyárban építették.

1. AH 4 helikopter
2. PKZ-1 és PKZ-2
 
 
Kapcsolódó linkjeink:
Kármán Tódor
Verancsics Fausztusz

© 2003








Az oldalak megtekintéséhez minimum 800x600-as felbontásra és 16bit-es színmélységre
van szükség !
Ajánlott felbontás
1024x768 pixel
24bit-es színmélység!


Támogatott
böngészõ típusok:
IE , NS, Mozilla, Opera

Minden jog fenntartva
Horváth & Fellner
© 2003
Asbóth Oszkár indexlap tetejére
Asbóth Oszkár index